Akademisk AI
Kunstig intelligens og opgaveskrivning på de videregående uddannelser
Udviklingen af kunstig intelligens (AI) og brugen af de store sprogmodeller, f.eks. ChatGPT, Grok AI, Gemini og Copilot, går meget hurtigt og er fuld gang med at ændre – og måske ligefrem revolutionere – måden at arbejde akademisk på.
AI kan selvfølgelig også hjælpe dig med at skrive en akademisk opgave. Men hvis man bruger ressourcen ukritisk, gør det mere skade end gavn.
Hos Opgavekorrektur kan vi hjælpe dig med at bruge AI i din opgaveskrivning – på den rigtige måde, så du gør din opgave bedre, viser selvstændighed eller overholder reglerne for brug af kunstig intelligens på din uddannelse.
Vi kalder den service for Akademisk AI.
På uddannelsesområdet åbner der sig helt nye muligheder for at bruge AI og chatbots. Du kan få hjælp til at forbedre din studieteknik på stort set alle områder ved at bede – eller prompte – botten om forslag til opgaveformuleringer, opsummeringer af forskningsresultater, ideer til teorianvendelse og meget, meget mere.
Chatbotten giver dig svar på alt. Og den bliver aldrig træt.
Med botten og AI som støtte kan du altså allerede nu hæve niveauet for dine skriftlige præstationer ganske betydeligt – både hvad angår det sproglige og det indholdsmæssige.
Men det er vigtigt, at du ved, hvad du gør, for AI kan endnu ikke tænke selv, selvom det måske kan se sådan ud. Hvis du stiller de forkerte spørgsmål, får du de forkerte svar. Og hvis du ukritisk anvender AI-genereret indhold som dit eget, risikerer du en anklage om plagiat.
Akademisk AI
Akademisk AI er betegnelsen for de AI-relaterede services, som vi tilbyder hos Opgavekorrektur. Det drejer sig blandt andet om vejledning i at prompte, i at anvende AI-genereret indhold , i at bruge AI som akademisk sparringspartner og hjælp til at menneskeliggøre AI-skabt indhold (humanizing).
Humanizing AI-tekst
At "humanize" vil sige, at man bearbejder AI-genereret tekst på en måde, så sproget ligner rigtigt menneske-sprog. Hos Opgavekorrektur kombinerer vi humanizing med vejledning i brugen af AI, så den studerende lærer at anvende AI på en konstruktiv måde.
Prompting
Prompting vil sige at give en chatbot instruktioner i, hvad den skal gøre. I en akademisk sammenhæng er det meget vigtigt, at instruktionerne er klare og præcise. Ellers får man ikke et relevant og pålideligt output.
AI og lovlighed
AI er en teknologi, der udvikler sig løbende. Derfor har uddannelsesinstitutionerne svært ved at sætte rammerne for brugen af AI i forbindelse med skrivning af en bacheloropgave eller et speciale. Hos Opgavekorrektur følger vi udviklingen, både i teknologien og i de rammer, som institutionerne sætter for brugen.
Sparring om chatbottens bidrag
Vi kommer ofte til at sparre med dig om, hvorvidt AI og bottens bidrag nu også er godt nok: Er det relevant? Er det fokuseret? Handler det konkret og overbevisende om det emne, den teori eller den problemstilling, som opgaven skal behandle, og som AI bidrager til?
I mange tilfælde er det ret tydeligt, at længere AI-genererede afsnit om f.eks. vanskelige teorier af nogle benyttes for ukritisk og uden at sikre en ordentlig konkret forankring i opgaven. Teksten kan fremstå meget elegant og flydende, men når man læser grundigt efter, kan den virke lidt irrelevant og måske tynget af små gentagelser, som chatbotten tilsyneladende ikke rigtig er opmærksom på.
Vi ser også, at disse afsnit kan blive for lange og for detaljerede, måske fordi de spørgsmål, botten bliver bedt om at svare på, ikke er formuleret præcist nok i forhold til den opgave, besvarelsen skal indgå i.
Eksempler er der mange af:
Man beder måske blot om en redegørelse for Brinkmanns forståelse af kvalitativ empiri eller Foucaults opfattelse af poststrukturalismen, fordi man skal bruge dem som sit fundament for metode og teori. Med et for ufokuseret eller upræcist spørgsmål risikerer man så, at botten giver et svar, som ikke er helt relevant eller i balance med resten af opgaven. Det vil i mange tilfælde også være formuleret på en måde, der ikke ligner den studerendes egen og naturlige måde at udtrykke sig på.
Hos Opgavekorrektur ser vi også, at botten i mange tilfælde ligefrem sniger sig ind i opgaverne som en skjult partner, som mere eller mindre overtager styringen og næsten skriver sin egen opgave bag om ryggen på den studerende.
Når chatbotten overtager skrivningen
Med vores erfaring kan vi forholdsvis let finde de AI-genererede afsnit, der tilsyneladende er fejlfri og sprogligt letflydende, men som alligevel ikke er en naturlig del af netop den opgave, den studerende skal skrive og har det endelige ansvar for.
Den studerende ved selvfølgelig godt selv, at afsnittene er skrevet af botten, men har måske en forventning om, at det ikke er så tydeligt, at læseren bemærker det.
Som en del af vores sparring kan det derfor være meget nyttigt for dig at få identificeret de problematiske afsnit, der (for) tydeligt bærer præg af AI og måske tilmed ikke fungerer sammen med den øvrige tekst. Vi kan på samme måde, som vi gør med sparring til den tekst, du selv skriver, også her komme med forslag til at forbedre og måske omskrive bottens tekst.
På den måde kan vi forebygge, at vejlederen måske tror, at du ikke har skrevet opgaven selv eller ligefrem har gjort dig skyldig i en eller anden form for plagiat. Afhængig af de retningslinjer, der måtte gælde på uddannelsesstedet, kan sådan en anklage være alvorlig og føre til afvisning af opgaven eller det, der er værre.
Her skal det bemærkes, at det er vores erfaring hos Opgavekorrektur, at de videregående uddannelsessteder endnu ikke helt har deres egne ben med hensyn til de rammer, der skal sættes for brugen af AI som et studieteknisk hjælpemiddel.
Når der sker, vil opmærksomheden givetvis blive (endnu) større på plagiatproblemstillingen.
AI, studieteknik og prompting
Men der er mange, langt mere positive perspektiver på AI og studieteknik.
Nogle uddannelsessteder har således allerede åbnet for brugen af AI i opgaver, men under den forudsætning, at det tydeligt fremgår, hvordan og hvor AI har bidraget.
Man kan også meget vel forestille sig, at der – måske som en del af studieordningerne og eksamenskravene – bliver formuleret eksplicitte krav til en kvalificeret brug af AI, som du skal leve op til.
Opfyldelsen af disse krav vil givetvis også snart komme til at indgå i vurderingen af det skriftlige og også det mundtlige arbejde. Det bliver med andre ord sikkert en meget væsentlig del af de fremtidige studiekompetencer at kunne bruge AI bevidst og hensigtsmæssigt i forhold til en given opgave.
Hos Opgavekorrektur vi har gennem et stykke tid arbejdet grundigt med at lære at bruge chatbotten som studieteknisk værktøj så effektivt som muligt. Vi ved altså, hvordan man prompter, så de rigtige og relevante svar kommer ud af botten.
Derfor kan vi også sparre med dig om at blive bedre til at bruge botten. Hvis du lærer at gennemføre en kvalificeret dialog med den, hvor du gradvis og med udgangspunkt i dit personlige arbejde stiller bedre og bedre – altså mere og mere præcise spørgsmål til den – får du også bedre og mere præcise svar. Disse svar vil derfor passe meget bedre ind i din opgave – både sprogligt og indholdsmæssigt.
Det bliver på den måde dig, der – i samarbejde med os – styrer, hvad du bruger botten til, og ikke botten, der med dig på slæb skriver en opgave, som kun delvist er din, og som du måske derfor kan blive kritiseret for.