Skriv en god opgave pĂ„ engelsk – do’s and don’ts

Denne artikel er mÄlrettet studerende, der skal skrive en akademisk opgave pÄ engelsk, og som gerne vil lÞfte opgavens sprog og formidling.

Hos Opgavekorrektur retter og sparrer vi dagligt pĂ„ akademiske opgaver, sĂ„ vi ved, hvor skoen trykker, og vi ved, hvordan man selv – uden assistance udefra – kan arbejde pĂ„ at forbedre sproget og den faglige formidling i sin opgave.

Her fÞlger fire rÄd.

1. Definér opgavens fagbegreber, og prÊsentér opgavens forkortelser

DefinĂ©r og forklar opgavens centrale fagbegreber – og hellere lidt for meget end lidt for lidt. Faktisk kan man med fordel – hver gang et nyt fagbegreb anvendes i opgaven – definere begrebet. Dette er naturligvis sĂŠrligt relevant, hvis begrebet er tvetydigt, eller hvis man i opgavekonteksten fokuserer pĂ„ et sĂŠrligt aspekt af begrebet eller skriver ud fra en sĂŠrlig forstĂ„else eller fortolkning af begrebet.

Don’t: In this study, the motivation of employees at Burger Tycoon was measured.

Do: This study aimed to measure the motivation of employees at Burger Tycoon. Motivation refers to the employees’ desire to perform well at work.

Det er ogsÄ vigtigt at prÊsentere de forkortelser, der anvendes i opgaven, fx af lange fagbegreber, der gentages mange gange. Skriver man eksempel om low-impact rainforest management og gerne vil bruge begrebet i en forkortet version, skal man huske at introducere forkortelsen tidligt, helst fÞrste gang begrebet anvendes.

Don’t: In this study, methods of LIRM were investigated. There are many different types of low-impact rainforest management. Hansen (2014) defines LIRM as


Do: In this study, methods of low-impact rainforest management (LIRM) were investigated. There are many different types of LIRM, including


 

Artiklen fortsĂŠtter under grafikken.

 

Skriv bedre engelsk!

Skriver du et klart og prÊcist engelsk? Her er 4 rÄd til en bedre formidling af det faglige indhold.

Komma pÄ engelsk

De engelske kommaregler er anderledes end de danske. Her er de 5 vigtigste regler for engelsk komma.

US- eller UK-engelsk?

Skriver du pÄ amerikansk engelsk eller britisk engelsk? Her er de vigtigste forskelle.

Verbers bĂžjning

'I have been' eller 'I was'? Verbers tidsbÞjning skaber mange problemer. LÊs om, hvordan de undgÄs.

APA-guide

Korrekt kildehenvisning og citering er afgĂžrende i en akademisk opgave. LĂŠs om de vigtigste regler her.

Akademisk engelsk

Engelsk komma, US- eller UK-engelsk, verbers tidsbĂžjning, APA-guide og generelle tips og tricks.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

2. UndgÄ uprÊcise og overflÞdige ord/fraser

PÄ engelsk findes en rÊkke af ord, som kan betragtes som overflÞdige eller sÄgar forbudte i akademiske kontekster, fx nÄr man skriver en bacheloropgave, et speciale eller en ph.d.-afhandling. Det gÊlder fx for adjektivet very, der bÞr undgÄs, fordi det er uprÊcist.

Don’t: The participants in the study were found to be very motivated.

Do: The participants in the study were found to have high levels of motivation. 67% answered that they felt ‘eager’ to come to work in the morning, and 83% answered that their performance was highly influenced by the ‘Employee of the Month’ programme, which rewards the winner with £1,000.

 Herunder ses eksempler pÄ ord og fraser, der bÞr undgÄs i akademiske tekster.

 

Don'tsDo's
very, totally, completely

The students were very nice.

a high level of (eller endnu bedre: et konkret tal)

The students were nice.

with the exception of

All the men, with the exception of one, agreed.

except

All the men except one agreed.

a large proportion of, a lot of

A large proportion of the participants gave this answer.

many/several/eight/percentage

78% of the participants gave this answer.

kind of, sort of, a bit

The interviews were a bit difficult.

somewhat/to some degree (eller udelad)

The interviews were difficult.

The interviews were somewhat difficult.

bad

A bad result.

poor/negative

A negative result.

big

A big sample

large

A large sample

serves to, helps to

This chapter serves to explain


   

This chapter explains


 

Ud over disse ‘no-go’-ord og fraser skal man vĂŠre opmĂŠrksom pĂ„ overflĂždige kombinationer af ord, der lyder ”akademiske”, men som med fordel kan trĂŠkkes sammen til et ord: future plans, collaborate together, unexpected surprise og mange andre! Det er sĂ„kaldte pleonasmer, altsĂ„ en frase bestĂ„ende af to ord, hvor det ene er helt og aldeles overflĂždigt.

Man bĂžr altid have som mĂ„l for sin akademiske skrivning pĂ„ engelsk, at man fatter sig i korthed. SĂ„ skĂŠr alt det overflĂždige fra – det gĂžr kun sproget meget mere prĂŠcist.

3. Hold (de fleste) sĂŠtninger korte

PÄ dansk er det helt naturligt, at man formulerer sig i relativt komplekse sÊtninger, nÄr man bedriver akademisk skrivning.

Der er en tendens til, at man overfÞrer de komplekse sÊtninger til akademisk engelsk. Og det er et problem, for pÄ engelsk formulerer man sig mere kortfattet end pÄ dansk.

En tommelfingerregel, som mange lĂŠrer i den engelske skole, lyder: One idea per sentence! Det kan oversĂŠttes til en mening pr. sĂŠtning.

Man lĂŠrer det grundskolen i engelsktalende lande, og det er et skriveprincip, man viderefĂžrer helt op til det hĂžjeste akademiske niveau.

Der er selvfÞlgelig undtagelser, og nogle gange giver det ogsÄ god mening at koble to meninger i den samme sÊtning. Men generelt sÊtter man flere punktummer pÄ engelsk, end man gÞr i en akademisk opgave, skrevet pÄ dansk.

Sammenlign de to sĂŠtningskomplekser nedenfor:

Don’t:

It has been reported that enthusiastic teachers increase the levels of students’ motivation (Grþn, 2005), and this is demonstrated in a study by Lee (2006), where the mean positive score – out of 40 – was six points higher for students with enthusiastic teachers, but on the other hand, enthusiastic teachers can be demotivating: as Khan (2012) explains, they can be overly excited and keen, which might lead to students who struggle with the subject feeling less confident.

Dette sÊtningskompleks er kompliceret syntaktisk set. Det kunne sagtens vÊre noget, der er skrevet af en dansk studerende, fordi vi pÄ dansk har tradition for lange og komplicerede sÊtningsstrukturer i akademiske kontekster.

Men pÄ akademisk engelsk ville man bryde hele sÊtningskomplekset op i flere selvstÊndige sÊtninger, adskilt af punktum:

Do:

It has been reported that enthusiastic teachers increase the levels of students’ motivation (Grþn, 2005). This is demonstrated in a study by Lee (2006), where the mean positive score – out of 40 – was six points higher for students with enthusiastic teachers. However, enthusiastic teachers can also be demotivating. As Khan (2012) explains, their excitement and passion for the subject can cause them to teach more difficult topics. This might lead to students who struggle with the subject feeling less confident.

 

Artiklen fortsĂŠtter under grafikken.

 

Korrektur af speciale

Sproget indgÄr i bedÞmmelsen. Derfor er et godt sprog i specialet vigtigt. Opgavekorrekturs korrekturlÊsere er professionelle sprogfolk med lang erfaring i akademisk korrektur.

Korrektur af ph.d.

Korrektur af en ph.d.-afhandling krÊver en korrekturlÊser med stor akademisk erfaring. Det fÄr man hos Opgavekorrektur. Vi er eksperter i akademisk korrektur.

Korrektur af BA-opgave

Bachelor-opgaven er den fĂžrste store akademiske opgave, man skal skrive. Kom godt i gang med et fejlfrit og flydende opgavesprog. FĂ„ udfĂžrt professionel akademisk korrekturlĂŠsning.

Opgave-sparring

Vi tilbyder vejledning i skrivefasen. FĂ„ klar besked om opgavens styrker og svagheder – og klar besked om, hvad du kan gĂžre for at lĂžfte opgaven. Vi tilbyder forskellige pakker.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

4. Strukturér dine afsnit

Den kortfattede og prĂŠcise skrivestil, der kendetegner akademisk engelsk, gĂŠlder ogsĂ„ pĂ„ afsnitsniveau. Afsnittene bĂžr holdes korte, og de bĂžr – som tommelfingerregel – ikke indeholde mere end 5-6 (relativt korte) sĂŠtninger. Der bĂžr altsĂ„, ideelt set, vĂŠre 4-5 afsnit pr. side.

Ligesom sÊtningen har en struktur, og hele opgaven har en struktur, kan man ogsÄ fÞlge en skabelon for afsnittets struktur:

  • Indled afsnittet med en sĂŠtning, der introducerer afsnittets hovedidĂ© eller pointe, og uddyb derefter pointen i afsnittet. Kun Ă©n pointe pr. afsnit. Lav linjeskift, nĂ„r du begynder at skrive om en ny idĂ© eller pointe.
  • Skab logiske sammenhĂŠnge mellem en sĂŠtning og den nĂŠste ved at bruge adverbier som however, for example og moreover. Det er ord, der bĂ„de grammatisk og semantisk kobler sĂŠtningerne.
  • UndgĂ„ at gentage den samme pointe. Husk, hvad du allerede har skrevet, og referĂ©r til forrige pointer ved hjĂŠlp af henfĂžrende stedord sĂ„som this.

Et eksempel kunne lyde som fĂžlger:

Hovedsétning: There has been a large body of research investigating the role of early exposure to reading aloud and the development of children’s reading abilities.

Uddybelse med eksempel: For example, Green (2013) found that children whose parents read aloud to them for at least one hour each day learned to read, on average, half a year earlier than children whose parents did not read aloud to them.

En modsigende pointe, der bliver introduceret med ‘however’: However, it is not clear whether this correlation might be caused by the higher socioeconomic status of the children whose parents read more. It may be that the focus on reading aloud detracts from efforts to reduce socioeconomic inequalities (Shaw, 2014).

Afsnittet ovenfor er struktureret hensigtsmĂŠssigt, sĂŠtninger er ikke for lange og afsnittets samlede lĂŠngde er passende.

Fantastisk bachelor oplevelse!

Super gode rettelser, fantastisk service og ufattelig venlig betjening! Jeg er bare ked af jeg fĂžrst har fundet dem her til min afsluttende opgave, de kunne have vĂŠret en stor hjĂŠlp de sidste 4 Ă„r!
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Simone Counsell

Super kvalitet og service

Jeg bestilte korrektur plus til min kandidatafhandling i Jura.
Min afhandling skulle beskrive gÊldende ret for et retsomrÄde der endnu ikke har prÊcedens ...
Det var tydeligt at korrekturlĂŠseren havde stor erfaring med at rette juridisk tekst. Der hvor korrekturlĂŠseren var i tvivl ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
jfnielsen

Opgavekorrektur med hĂžj kvalitet

Vi brugte Opgavekorrektur.dk til vores afsluttende hovedopgave pÄ HD studie og var meget tilfredse. KorrekturlÊseren leverede rettelser af hÞj kvalitet og med en god feedback.
Vi kan klart anbefale at bruge Opgavekorrektur, det betaler sig i tidsbesparelse og hþjere karakter 🙂
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Sabine MĂžrch

Fremragende engelsk korrektur

som altid, sublim korrektur pÄ rekordtid ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Peter Heyn

Skarp og kompetent korrektur af phd-afhandling

Rigtig skarp og kompetent korrektur og sprogrevision af min ph.d.-afhandling - fem stjerner herfra!
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Marie Sundby Nickelsen

Fremragende arbejde

Fremragende arbejde! Jeg var meget tilfreds med korrekturlĂŠsningen af mit speciale. SĂŠrligt den gode kundeservice. Jeg blev mĂždt med stor fleksibilitet og imĂždekommenhed. Den stĂžrste anbefaling herfra.
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Helle AarĂž-Hansen

Vores varmeste anbefalinger

Vi har benyttet os af opgavesparring og korrektur. De er effektive, professionelle, leverer hÞj kvalitet, god service, har forstÄelse for tidspres, og giver korrektur og opgaversparring til rimelige priser.
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
GĂŒlizar

Super service

Super service, brugte dem til en afsluttende Bachelor opgave, og modtog bÄde et dokument med rettede grammatiske fejl og et dokument med kommentarer ift. Sprog og sÊtnings konstruktioner, helt perfekt.
Vi havde en lang korrespondance frem og tilbage under hele forlĂžbet ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Jeppe Foli Mix

Fremragende, intet mindre

Jan fandt over dobbelt sÄ mange fejl i projektet, som det andet firma havde fundet.
Jeg er meget meget tilfreds. Venlighed, overblik, ro og forstÄelse er nÞgleord om den service, som jeg fik.
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Mikkel Dam

Meget tilfreds med korrektur af min ph.d.

Meget tilfreds. Dygtig, fleksibel og hurtig. Nemt at gennemskue rettelser.
Er meget tilfreds og kan anbefale opgavekorrektur.dk
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Stine

Kun positive ord herfra

Vi har kun gode ting at sige om Opgavekorrektur! Korrekturen var helt igennem sublime! Alle rettelser var velunderbygget og velbegrundet! Vi siger tusinde tak for den gode oplevelse og den store hjĂŠlp!
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Nana TrĂŠde

HĂžj kvalitet og verdensklasse service

Jeg valgte Opgavekorrektur og Jan, da jeg havde brug for korrekturlĂŠsning af mit indhold til min hjemmeside. Jan er virkelig effektiv, holder deadlines og ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Dennis Stammerjohan

Kun varme anbefalinger herfra

Jeg brugte opgavekorrektur til mit speciale pÄ engelsk. Det blev udfÞrt grundigt og pÄ kort tid. Jeg er en meget tilfreds kunde. TAK!
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Nanna R.

Gode priser og fantastisk service

Helt igennem fremragende service og produkt. Fra start opleves en klar og hurtig kommunikation, der gĂžr det til en fantastisk kundeoplevelse. Jeg blev mĂždt med stor imĂždekommenhed. ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Mads

Grundig og hurtig rettelse

Jeg brugte Opgavekorrektur til mit afsluttende projekt pÄ engelsk. Jeg mÞdte en utrolig god service, og rettelserne var bÄde grundige og detaljerede. Jeg kan kun give mine varmeste anbefalinger herfra!
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Samuel S.

Hurtig retning og masser af gode rÄd

Jeg fÞlte at jeg fik en meget bedre opgave ud af, at have fÄet opgave korrektur til at hjÊlpe mig med retning, gode rÄd til min opgave og alt dette for en billig pris. Jeg fÞlte mig tryg og godt behandlet ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
LĂŠrke RĂžnn Nielsen

Korrektur af bacheloropgave: hurtigt, nemt og billigt

Aller bedste anbefalinger herfra, hvis du er pÄ udkig efter professionelle folk til at lÊse korrektur pÄ din opgave; du vil ikke fortryde det. Ikke sidste gang jeg benytter mig af opgavekorrektur ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
AN

Gode priser og helt igennem fantastisk service

Der er ikke ord der kan beskrive den fantastisk service jeg fik af Opgavekorrektur og isĂŠr Jan, men jeg vil prĂžve alligevel. Jeg tog kontakt til Opgavekorrektur ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Nann2411

Yderst tilfreds og fremragende service

Jeg bad om korrekturplus, sĂ„ der var ogsĂ„ ĂŠndring i sĂŠtninger sĂ„ det gav mere mening, og kommentar om uddybninger og rĂ„d. Jeg er virkelig tilfreds! Tusind tak. 🙂 ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Helin Ali

Super professionelt og hurtig feedback

Jeg har af flere omgange brugt OpgaveKorrektur.dk til korrektur pÄ nogle rapporter og hovedopgave. Dette blev udfÞrt super professionelt og med hurtig feedback ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Flemming Pedersen

Professionelt arbejde og flinke mennesker

Man kan mÊrke korrekturlÊserens stÊrke kompetencer og dybdegÄende forstÄelse for akademisk sprog. Rettelser er skarpe, og beholder tekstens mening til fulde. Fremragende service. ...
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Tobias

2. opgave – stadig perfekt og til en god pris

Anden gang i retter min universitetsopgave, igen til et 12 tal. God, professionel og hurtig service!
LÊs mere pÄ Trust Pilot.
----------
Christoffer

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider