Skriv en god opgave p√• engelsk ‚Äď do‚Äôs and don‚Äôts

Denne artikel er m√•lrettet studerende, der skal skrive en akademisk opgave p√• engelsk, og som gerne vil l√łfte opgavens sprog og formidling.

Hos Opgavekorrektur retter og sparrer vi dagligt p√• akademiske opgaver, s√• vi ved, hvor skoen trykker, og vi ved, hvordan man selv ‚Äď uden assistance udefra ‚Äď kan arbejde p√• at forbedre sproget og den faglige formidling i sin opgave.

Her f√łlger fire r√•d.

1. Definér opgavens fagbegreber, og præsentér opgavens forkortelser

Defin√©r og forklar opgavens centrale fagbegreber ‚Äď og hellere lidt for meget end lidt for lidt. Faktisk kan man med fordel ‚Äď hver gang et nyt fagbegreb anvendes i opgaven ‚Äď definere begrebet. Dette er naturligvis s√¶rligt relevant, hvis begrebet er tvetydigt, eller hvis man i opgavekonteksten fokuserer p√• et s√¶rligt aspekt af begrebet eller skriver ud fra en s√¶rlig forst√•else eller fortolkning af begrebet.

Don’t: In this study, the motivation of employees at Burger Tycoon was measured.

Do: This study aimed to measure the motivation of employees at Burger Tycoon. Motivation refers to the employees’ desire to perform well at work.

Det er ogs√• vigtigt at pr√¶sentere de forkortelser, der anvendes i opgaven, fx af lange fagbegreber, der gentages mange gange. Skriver man eksempel om low-impact rainforest management og gerne vil bruge begrebet i en forkortet version, skal man huske at introducere forkortelsen tidligt, helst f√łrste gang begrebet anvendes.

Don’t: In this study, methods of LIRM were investigated. There are many different types of low-impact rainforest management. Hansen (2014) defines LIRM as…

Do: In this study, methods of low-impact rainforest management (LIRM) were investigated. There are many different types of LIRM, including…

 

Artiklen fortsætter under grafikken.

 

Skriv bedre engelsk!

Skriver du et klart og præcist engelsk? Her er 4 råd til en bedre formidling af det faglige indhold.

Komma på engelsk

De engelske kommaregler er anderledes end de danske. Her er de 5 vigtigste regler for engelsk komma.

US- eller UK-engelsk?

Skriver du på amerikansk engelsk eller britisk engelsk? Her er de vigtigste forskelle.

Verbers b√łjning

'I have been' eller 'I was'? Verbers tidsb√łjning skaber mange problemer. L√¶s om, hvordan de undg√•s.

APA-guide

Korrekt kildehenvisning og citering er afg√łrende i en akademisk opgave. L√¶s om de vigtigste regler her.

Akademisk engelsk

Engelsk komma, US- eller UK-engelsk, verbers tidsb√łjning, APA-guide og generelle tips og tricks.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

2. Undg√• upr√¶cise og overfl√łdige ord/fraser

P√• engelsk findes en r√¶kke af ord, som kan betragtes som overfl√łdige eller s√•gar forbudte i akademiske kontekster, fx n√•r man skriver en bacheloropgave, et speciale eller en ph.d.-afhandling. Det g√¶lder fx for adjektivet very, der b√łr undg√•s, fordi det er upr√¶cist.

Don’t: The participants in the study were found to be very motivated.

Do: The participants in the study were found to have high levels of motivation. 67% answered that they felt ‚Äėeager‚Äô to come to work in the morning, and 83% answered that their performance was highly influenced by the ‚ÄėEmployee of the Month‚Äô programme, which rewards the winner with ¬£1,000.

¬†Herunder ses eksempler p√• ord og fraser, der b√łr undg√•s i akademiske tekster.

 

Don'tsDo's
very, totally, completely

The students were very nice.

a high level of (eller endnu bedre: et konkret tal)

The students were nice.

with the exception of

All the men, with the exception of one, agreed.

except

All the men except one agreed.

a large proportion of, a lot of

A large proportion of the participants gave this answer.

many/several/eight/percentage

78% of the participants gave this answer.

kind of, sort of, a bit

The interviews were a bit difficult.

somewhat/to some degree (eller udelad)

The interviews were difficult.

The interviews were somewhat difficult.

bad

A bad result.

poor/negative

A negative result.

big

A big sample

large

A large sample

serves to, helps to

This chapter serves to explain…

   

This chapter explains…

 

Ud over disse ‚Äėno-go‚Äô-ord og fraser skal man v√¶re opm√¶rksom p√• overfl√łdige kombinationer af ord, der lyder ‚ÄĚakademiske‚ÄĚ, men som med fordel kan tr√¶kkes sammen til et ord: future plans, collaborate together, unexpected surprise og mange andre! Det er s√•kaldte pleonasmer, alts√• en frase best√•ende af to ord, hvor det ene er helt og aldeles overfl√łdigt.

Man b√łr altid have som m√•l for sin akademiske skrivning p√• engelsk, at man fatter sig i korthed. S√• sk√¶r alt det overfl√łdige fra ‚Äď det g√łr kun sproget meget mere pr√¶cist.

3. Hold (de fleste) sætninger korte

På dansk er det helt naturligt, at man formulerer sig i relativt komplekse sætninger, når man bedriver akademisk skrivning.

Der er en tendens til, at man overf√łrer de komplekse s√¶tninger til akademisk engelsk. Og det er et problem, for p√• engelsk formulerer man sig mere kortfattet end p√• dansk.

En tommelfingerregel, som mange lærer i den engelske skole, lyder: One idea per sentence! Det kan oversættes til en mening pr. sætning.

Man l√¶rer det grundskolen i engelsktalende lande, og det er et skriveprincip, man videref√łrer helt op til det h√łjeste akademiske niveau.

Der er selvf√łlgelig undtagelser, og nogle gange giver det ogs√• god mening at koble to meninger i den samme s√¶tning. Men generelt s√¶tter man flere punktummer p√• engelsk, end man g√łr i en akademisk opgave, skrevet p√• dansk.

Sammenlign de to sætningskomplekser nedenfor:

Don’t:

It has been reported that enthusiastic teachers increase the levels of students‚Äô motivation (Gr√łn, 2005), and this is demonstrated in a study by Lee (2006), where the mean positive score ‚Äď out of 40 ‚Äď was six points higher for students with enthusiastic teachers, but on the other hand, enthusiastic teachers can be demotivating: as Khan (2012) explains, they can be overly excited and keen, which might lead to students who struggle with the subject feeling less confident.

Dette sætningskompleks er kompliceret syntaktisk set. Det kunne sagtens være noget, der er skrevet af en dansk studerende, fordi vi på dansk har tradition for lange og komplicerede sætningsstrukturer i akademiske kontekster.

Men på akademisk engelsk ville man bryde hele sætningskomplekset op i flere selvstændige sætninger, adskilt af punktum:

Do:

It has been reported that enthusiastic teachers increase the levels of students‚Äô motivation (Gr√łn, 2005). This is demonstrated in a study by Lee (2006), where the mean positive score ‚Äď out of 40 ‚Äď was six points higher for students with enthusiastic teachers. However, enthusiastic teachers can also be demotivating. As Khan (2012) explains, their excitement and passion for the subject can cause them to teach more difficult topics. This might lead to students who struggle with the subject feeling less confident.

 

Artiklen fortsætter under grafikken.

 

Korrektur af speciale

Sproget indg√•r i bed√łmmelsen. Derfor er et godt sprog i specialet vigtigt. Opgavekorrekturs korrekturl√¶sere er professionelle sprogfolk med lang erfaring i akademisk korrektur.

Korrektur af ph.d.

Korrektur af en ph.d.-afhandling kræver en korrekturlæser med stor akademisk erfaring. Det får man hos Opgavekorrektur. Vi er eksperter i akademisk korrektur.

Korrektur af BA-opgave

Bachelor-opgaven er den f√łrste store akademiske opgave, man skal skrive. Kom godt i gang med et fejlfrit og flydende opgavesprog. F√• udf√łrt professionel akademisk korrekturl√¶sning.

Opgave-sparring

Vi tilbyder vejledning i skrivefasen. F√• klar besked om opgavens styrker og svagheder ‚Äď og klar besked om, hvad du kan g√łre for at l√łfte opgaven. Vi tilbyder forskellige pakker.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

4. Strukturér dine afsnit

Den kortfattede og pr√¶cise skrivestil, der kendetegner akademisk engelsk, g√¶lder ogs√• p√• afsnitsniveau. Afsnittene b√łr holdes korte, og de b√łr ‚Äď som tommelfingerregel ‚Äď ikke indeholde mere end 5-6 (relativt korte) s√¶tninger. Der b√łr alts√•, ideelt set, v√¶re 4-5 afsnit pr. side.

Ligesom s√¶tningen har en struktur, og hele opgaven har en struktur, kan man ogs√• f√łlge en skabelon for afsnittets struktur:

  • Indled afsnittet med en s√¶tning, der introducerer afsnittets hovedid√© eller pointe, og uddyb derefter pointen i afsnittet. Kun √©n pointe pr. afsnit. Lav linjeskift, n√•r du begynder at skrive om en ny id√© eller pointe.
  • Skab logiske sammenh√¶nge mellem en s√¶tning og den n√¶ste ved at bruge adverbier som however, for example¬†og moreover.¬†Det er ord, der¬†b√•de grammatisk og semantisk kobler s√¶tningerne.
  • Undg√• at gentage den samme pointe. Husk, hvad du allerede har skrevet, og refer√©r til forrige pointer ved hj√¶lp af henf√łrende stedord s√•som this.

Et eksempel kunne lyde som f√łlger:

Hovedsætning: There has been a large body of research investigating the role of early exposure to reading aloud and the development of children’s reading abilities.

Uddybelse med eksempel: For example, Green (2013) found that children whose parents read aloud to them for at least one hour each day learned to read, on average, half a year earlier than children whose parents did not read aloud to them.

En modsigende pointe, der bliver introduceret med ‚Äėhowever‚Äô: However, it is not clear whether this correlation might be caused by the higher socioeconomic status of the children whose parents read more. It may be that the focus on reading aloud detracts from efforts to reduce socioeconomic inequalities (Shaw, 2014).

Afsnittet ovenfor er struktureret hensigtsmæssigt, sætninger er ikke for lange og afsnittets samlede længde er passende.

Fantastisk bachelor oplevelse!

Super gode rettelser, fantastisk service og ufattelig venlig betjening! Jeg er bare ked af jeg f√łrst har fundet dem her til min afsluttende opgave, de kunne have v√¶ret en stor hj√¶lp de sidste 4 √•r!
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Simone Counsell

Super kvalitet og service

Jeg bestilte korrektur plus til min kandidatafhandling i Jura.
Min afhandling skulle beskrive gældende ret for et retsområde der endnu ikke har præcedens ...
Det var tydeligt at korrekturlæseren havde stor erfaring med at rette juridisk tekst. Der hvor korrekturlæseren var i tvivl ...
Læs mere på Trust Pilot.
----------
jfnielsen

Opgavekorrektur med h√łj kvalitet

Vi brugte Opgavekorrektur.dk til vores afsluttende hovedopgave p√• HD studie og var meget tilfredse. Korrekturl√¶seren leverede rettelser af h√łj kvalitet og med en god feedback.
Vi kan klart anbefale at bruge Opgavekorrektur, det betaler sig i tidsbesparelse og h√łjere karakter ūüôā
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Sabine M√łrch

Fremragende engelsk korrektur

som altid, sublim korrektur på rekordtid ...
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Peter Heyn

Skarp og kompetent korrektur af phd-afhandling

Rigtig skarp og kompetent korrektur og sprogrevision af min ph.d.-afhandling - fem stjerner herfra!
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Marie Sundby Nickelsen

Fremragende arbejde

Fremragende arbejde! Jeg var meget tilfreds med korrekturl√¶sningen af mit speciale. S√¶rligt den gode kundeservice. Jeg blev m√łdt med stor fleksibilitet og im√łdekommenhed. Den st√łrste anbefaling herfra.
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Helle Aar√ł-Hansen

Vores varmeste anbefalinger

Vi har benyttet os af opgavesparring og korrektur. De er effektive, professionelle, leverer h√łj kvalitet, god service, har forst√•else for tidspres, og giver korrektur og opgaversparring til rimelige priser.
Læs mere på Trust Pilot.
----------
G√ľlizar

Super service

Super service, brugte dem til en afsluttende Bachelor opgave, og modtog både et dokument med rettede grammatiske fejl og et dokument med kommentarer ift. Sprog og sætnings konstruktioner, helt perfekt.
Vi havde en lang korrespondance frem og tilbage under hele forl√łbet ...
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Jeppe Foli Mix

Fremragende, intet mindre

Jan fandt over dobbelt så mange fejl i projektet, som det andet firma havde fundet.
Jeg er meget meget tilfreds. Venlighed, overblik, ro og forst√•else er n√łgleord om den service, som jeg fik.
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Mikkel Dam

Meget tilfreds med korrektur af min ph.d.

Meget tilfreds. Dygtig, fleksibel og hurtig. Nemt at gennemskue rettelser.
Er meget tilfreds og kan anbefale opgavekorrektur.dk
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Stine

Kun positive ord herfra

Vi har kun gode ting at sige om Opgavekorrektur! Korrekturen var helt igennem sublime! Alle rettelser var velunderbygget og velbegrundet! Vi siger tusinde tak for den gode oplevelse og den store hjælp!
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Nana Træde

H√łj kvalitet og verdensklasse service

Jeg valgte Opgavekorrektur og Jan, da jeg havde brug for korrekturlæsning af mit indhold til min hjemmeside. Jan er virkelig effektiv, holder deadlines og ...
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Dennis Stammerjohan

Kun varme anbefalinger herfra

Jeg brugte opgavekorrektur til mit speciale p√• engelsk. Det blev udf√łrt grundigt og p√• kort tid. Jeg er en meget tilfreds kunde. TAK!
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Nanna R.

Gode priser og fantastisk service

Helt igennem fremragende service og produkt. Fra start opleves en klar og hurtig kommunikation, der g√łr det til en fantastisk kundeoplevelse. Jeg blev m√łdt med stor im√łdekommenhed. ...
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Mads

Grundig og hurtig rettelse

Jeg brugte Opgavekorrektur til mit afsluttende projekt p√• engelsk. Jeg m√łdte en utrolig god service, og rettelserne var b√•de grundige og detaljerede. Jeg kan kun give mine varmeste anbefalinger herfra!
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Samuel S.

Hurtig retning og masser af gode råd

Jeg f√łlte at jeg fik en meget bedre opgave ud af, at have f√•et opgave korrektur til at hj√¶lpe mig med retning, gode r√•d til min opgave og alt dette for en billig pris. Jeg f√łlte mig tryg og godt behandlet ...
Læs mere på Trust Pilot.
----------
L√¶rke R√łnn Nielsen

Korrektur af bacheloropgave: hurtigt, nemt og billigt

Aller bedste anbefalinger herfra, hvis du er på udkig efter professionelle folk til at læse korrektur på din opgave; du vil ikke fortryde det. Ikke sidste gang jeg benytter mig af opgavekorrektur ...
Læs mere på Trust Pilot.
----------
AN

Gode priser og helt igennem fantastisk service

Der er ikke ord der kan beskrive den fantastisk service jeg fik af Opgavekorrektur og is√¶r Jan, men jeg vil pr√łve alligevel. Jeg tog kontakt til Opgavekorrektur ...
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Nann2411

Yderst tilfreds og fremragende service

Jeg bad om korrekturplus, s√• der var ogs√• √¶ndring i s√¶tninger s√• det gav mere mening, og kommentar om uddybninger og r√•d. Jeg er virkelig tilfreds! Tusind tak. ūüôā ...
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Helin Ali

Super professionelt og hurtig feedback

Jeg har af flere omgange brugt OpgaveKorrektur.dk til korrektur p√• nogle rapporter og hovedopgave. Dette blev udf√łrt super professionelt og med hurtig feedback ...
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Flemming Pedersen

Professionelt arbejde og flinke mennesker

Man kan mærke korrekturlæserens stærke kompetencer og dybdegående forståelse for akademisk sprog. Rettelser er skarpe, og beholder tekstens mening til fulde. Fremragende service. ...
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Tobias

2. opgave ‚Äď stadig perfekt og til en god pris

Anden gang i retter min universitetsopgave, igen til et 12 tal. God, professionel og hurtig service!
Læs mere på Trust Pilot.
----------
Christoffer

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider