Verbers tid på engelsk

Verbers tidsb√łjning er et af de grammatiske omr√•der, der volder problemer, n√•r danske studerende skriver akademiske opgaver p√• engelsk.

Hvornår skal man bruge I was going og I went? Hvad med I have been og I was?

En af de typiske fejl, man begår, er at bruge -ing-formen, enten for meget eller for lidt. Det skyldes nok, at der på dansk ikke eksisterer en tilsvarende grammatisk form. Sætningen Han gik i skole kan oversættes til både He went to school og He was going to school.

Begge former er grammatisk korrekte, men semantisk ‚Äď alts√• betydningsm√¶ssigt ‚Äď er der en forskel. Derfor er det vigtigt at v√¶re opm√¶rksom p√• meningen og konteksten, n√•r man skriver.

Lad os starte med at gennemgå verbers tidsformer på engelsk.

Nutid ‚Äď present

 

Simple presentProgressive present
Denne form bruges

  • om det, der generelt er sandt
  • om det, der sker regelm√¶ssigt.
Denne form bruges

  • om noget, der sker kontinuerligt i nutiden, men som ikke sker eller er sandt hele tiden
  • om noget, der sker lige nu.

Progressive present er en tidsform, man skal være varsom med at bruge i akademiske tekster.

He goes to school.He is going to school.
Whales are the largest mammal.We are making changes to the study gradually.

 

Fortid ‚Äď past

 

Simple pastProgressive pastPresent perfect
Denne form bruges

  • om en afsluttet handling i fortiden
  • om noget, der skete regelm√¶ssigt
  • om noget, der kun skete √©n gang.
Denne form bruges

  • om en handling i fortiden
  • om noget, der skete kontinuerligt, imens noget andet foregik
Denne form bruges

  • om noget, der var sandt i fortiden, og som stadig er sandt nu
He went to school.He was going to school.He has been going to school.
He went to school yesterday.He was going to school when his friend called him.He has been going to school for four years.
He went to school every day for two years.He was going to school when the ambulance arrived.He has been going to school since he was a child.
Den f√łrste s√¶tning betyder, at drengen gik i skole i g√•r, og at denne handling er afsluttet.

Den anden sætning betyder, at drengen gik i skole i fortiden, men ikke går i skole nu.

I begge tilfælde er handlingen afsluttet.

Alle sætninger herover betyder, at drengen var på vej i skole, da forskellige ting indtraf.

Hans skoletid kan v√¶re afsluttet eller uafsluttet ‚Äď det er irrelevant her.

Alle s√¶tninger herover betyder, at drengen gik i skole i fortiden og stadig g√łr det nu ‚Äď hans skoletid er ikke afsluttet.

 

Artiklen fortsætter under grafikken.

 

Skriv bedre engelsk!

Skriver du et klart og præcist engelsk? Her er 4 råd til en bedre formidling af det faglige indhold.

Komma på engelsk

De engelske kommaregler er anderledes end de danske. Her er de 5 vigtigste regler for engelsk komma.

US- eller UK-engelsk?

Skriver du på amerikansk engelsk eller britisk engelsk? Her er de vigtigste forskelle.

Verbers b√łjning

'I have been' eller 'I was'? Verbers tidsb√łjning skaber mange problemer. L√¶s om, hvordan de undg√•s.

APA-guide

Korrekt kildehenvisning og citering er afg√łrende i en akademisk opgave. L√¶s om de vigtigste regler her.

Akademisk engelsk

Engelsk komma, US- eller UK-engelsk, verbers tidsb√łjning, APA-guide og generelle tips og tricks.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

1. Simple present (nutid)

Simple present bruges, når man skriver om noget, der sker regelmæssigt. Formen tjener en lang række funktioner, og det er en af de mest anvendte tidsformer på engelsk.

Hvis man er i tvivl om, hvorvidt man skal bruge den simple nutid eller nutiden med -ing-formen, er den simple nutid typisk den rigtige form.

 

FunktionEksempel
Præsentere det, der er udbredt konsensus omEngineering is a highly male-dominated field. This is associated with a number of factors.
Introducere studiets fremgangsmåderThis study analyzes the applications to the engineering program of one university.
Referere til resultater i tabellerTable 1 presents the participants’ age, gender, and field of study.
Skrive om regelmæssige handlingerChildren generally refuse to eat vegetables at an early age.
Forklare tidligere resultaters relevansThese results suggest that social norms can cause structural language change.

 

2. Simple past (datid)

 

FunktionEksempel
Skrive om resultaterne af et specifikt studie i fortidenApostoladis (2016) concluded that spending more than 2 hours a day on social media negatively affected mental health.
Beskrive en tilstand, der var sand i fortiden, men ikke er det mereIn the 1800s, most of the Danish population were farmers.
Forklare fremgangsmåden af et specifikt studie (også dit eget)Bayesian agents were used to model the evolution of language over time.
Skrive om resultaterne af dit eget studieThe English native speakers used more loaded words to describe British accents than the native speakers of other languages.

 

3. ‚ÄėHas been‚Äô-fortid

 

FunktionEksempel
Opsummere tidligere forskning inden for et fagfeltMany studies have found that men are more likely to study STEM subjects than women.
P√•pege et ubesvaret sp√łrgsm√•l eller ‚Äėhul‚Äô i forskningen, som man evt. vil pr√łve at besvareStatistical studies have shown that the number of women in science is increasing. However, not many studies have attempted to delve into the reasons behind this.
Beskrive generelle fund uden at referere direkte til et studieIt has been shown that koalas are in danger of extinction.
Beskrive noget i fortiden, der stadig er sandt i nutiden, og som formodes at være relevant for fremtidenThe Earth’s temperatures have been increasing for fifty years.

 

4. Sammenligning: ‚Äėhas been‚Äô eller den simple fortid?

P√• baggrund af gennemgangen af de forskellige tidsformer og deres funktioner f√łlger her en sammenligning af dem i forskellige kontekster. Hos Opgavekorrektur fokuserer vi p√• korrektur af akademiske opgaver, og vi vil derfor bruge eksempler, som man kan overf√łre til sin egen akademiske skrivning.

For eksempel kan det v√¶re, man vil beskrive sine deltagere i et studie. Man kan bruge enten den simple fortid eller ‚Äėhas been‚Äô afh√¶ngigt af den pr√¶cise mening, man √łnsker at udtrykke:

One of the participants, Linda, has been living in Br√łnsh√łj for ten years. (Hun bor der stadig nu).

One of the participants, Linda, lived in Br√łnsh√łj for ten years. (Hun bor der ikke mere).

Forkert: One of the participants, Linda, is living in Br√łnsh√łj for ten years.

 Du kan også bruge begge tidsformer til at skrive om eksisterende forskning inden for dit fag:

There has been a large body of research on the social psychology of chimpanzees. For example, Hansen (2013) conducted a study on chimpanzees’ bonding rituals. He found that grooming is important for bonding.

I den f√łrste s√¶tning bruges formen med has been, fordi man m√• formode, at der i fremtiden vil finde mere forskning i emnet sted ‚Äď derfor er det en ikke afsluttet handling. I den anden s√¶tning omtales et specifikt studie, der allerede er udf√łrt, hvorfor man bruger den simple fortid (conducted og found) ‚Äď det er nemlig en afsluttet handling.

 Man skal omtale resultaterne fra sit eget studie i den simple fortid, og omtale resultaternes relevans i simpel nutid:

In this study, we found strong evidence that chimpanzees could recognize distinctly coloured buttons and can use them to convey a meaning. Thus, our results show that chimpanzees can map arbitrary symbols to arbitrary meanings. This suggests that chimpanzees may be able to develop a language-like communication system.

Den kontinuerlige fortid (eller progressive past) bliver kun sjældent anvendt i akademiske tekster, men den kan være nyttig i specifikke situationer, hvor man udtrykker en kontinuerlig tilstand, der var relevant på et tidspunkt, hvor noget andet indtraf:

The hunter-gatherers were living in a peaceful, egalitarian society when Europeans arrived.

Er man i tvivl om, hvilken form der er bedst at bruge, så husk, at jo enklere desto bedre. Brug de simple tidsformer, hvis du er usikker!

 

Korrektur af speciale

Sproget indg√•r i bed√łmmelsen. Derfor er et godt sprog i specialet vigtigt. Opgavekorrekturs korrekturl√¶sere er professionelle sprogfolk med lang erfaring i akademisk korrektur.

Korrektur af ph.d.

Korrektur af en ph.d.-afhandling kræver en korrekturlæser med stor akademisk erfaring. Det får man hos Opgavekorrektur. Vi er eksperter i akademisk korrektur.

Korrektur af BA-opgave

Bachelor-opgaven er den f√łrste store akademiske opgave, man skal skrive. Kom godt i gang med et fejlfrit og flydende opgavesprog. F√• udf√łrt professionel akademisk korrekturl√¶sning.

Opgave-sparring

Vi tilbyder vejledning i skrivefasen. F√• klar besked om opgavens styrker og svagheder ‚Äď og klar besked om, hvad du kan g√łre for at l√łfte opgaven. Vi tilbyder forskellige pakker.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider