Blog | Opgavekorrektur.dk

Stedord

Stedord

Fire rĂ„d om brugen af stedord Et stedord er et ord, der – som navnet antyder – stĂ„r i stedet for noget andet, som ordet refererer til. Dette andet vil …

Pronominer

Pronomen

Pronomen Et pronomen er et ”ord, som stĂ„r i stedet for eller henviser til et tidligere nĂŠvnt eller underforstĂ„et substantiv eller substantivisk udtryk” (DDO). Fordi et pronomen stĂ„r i stedet …

Forkortelser

Forkortelser

Forkortelser 1. Hvorfor bruger man forkortelser? Lidt forenklet kan man sige, at vi bruger forkortelser i akademiske opgaver (bachelorprojekter, specialer og ph.d.-afhandlinger) for at undgĂ„ unĂždig repetition og/eller lange, snĂžrklede …

figur

Tabeller og figurer

SĂ„dan bruger man tabeller og figurer i akademiske opgaver   Tabeller og figurer er gode visuelle formidlingskanaler i akademisk opgaver: bacheloropgaver, specialer og afhandlinger. De bryder tekstens monotoni og videregiver …

pdf_korrektur

KorrekturlĂŠsning PDF

KorrekturlĂŠsning i PDF   KorrekturlĂŠsning i PDF er en udfordring for enhver korrekturlĂŠser. PDF er per definition et lĂ„st, ikke-redigĂ©rbart format. NĂ„r man ikke kan redigere en fil, kan man …

Ligge eller lĂŠgge

Ligge eller lĂŠgge?   Hvilken af fĂžlgende to sĂŠtninger er korrekt: ”Forfatteren henligger handlingen til 1800-tallet” eller ”forfatteren henlĂŠgger handlingen til 1800-tallet”? HvornĂ„r bruger man ligger, og hvornĂ„r lĂŠgger? Det …

Pleonasmer

Pleonasme En PLEONASME er en forbindelse af ord, der unĂždigt gentager det samme betydningsindhold. Det er fx pleonastisk at sige ”lige et kort Ăžjeblik”, for et Ăžjeblik er defineret som …

nogen-nogle

Nogen eller nogle

Nogen eller nogle? Nogen eller nogle? Du kender sikkert problemstillingen! NĂ„r man taler, gĂ„r det godt, for man udtaler nogen og nogle helt ens. Men nĂ„r man skriver, er nogen/nogle en …

Adverbium

Adverbier (biord)

1. Hvad er adverbier? Adverbier (biord) er en klasse af ord, der defineres negativt. Adverbier er alle de ord, der ikke tilhĂžrer en anden ordklasse. Man kan altsĂ„ sige, at …