Dårligt sprog straffes!

dårligt sprog straffes

Virksomheder, der fejler på sociale medier

Dårligt sprog straffes

I dag bruger alle virksomheder med respekt for sig selv de sociale medier i brandingen. Hvis man vil i kontakt med sine kunder, er vejen ensrettet mod Facebook, Instagram, YouTube mv.

Men det kan gå så grueligt galt, og man risikerer, at anstrengelserne på de sociale medier virker kontraproduktivt, altså brand-nedbrydende.

I en undersøgelse har 1000 englændere svaret på, hvad der irriterer dem mest ved virksomheders ageren på sociale medier.

På 5. pladsen svarer 7% af deltagerne, at inaktivitet - altså for få posts og opslag - virker negativt på deres oplevelse af virksomheden.

Der er også virksomheder, der anstrenger sig for at være sjove på sociale medier. Det virker påtaget, med mindre man rent faktisk ER sjov. Forsøg på at være sjov er den 4. største fejl, man kan begå. Det mener i hvert fald 12% af deltagerne.

13% svarer, at de bliver mest irriteret på virksomheder, der poster for meget på de sociale medier.

Det næstværste, en virksomhed kan gøre på de sociale medier, er ifølge 24% af deltagerne at være meget salgsorienteret. Hvis ens færden på nettet lugter for meget af kalkuleret salg, står forbrugeren af.

DEN VÆRSTE FEJL

And the winner is!!! Vi har holdt spændingen længe nu ...

På førstepladsen nævner hele 42% af deltagerne, at det ABSOLUT værste, en virksomhed kan gøre på de sociale medier, er at lave stave- og formuleringsfejl.

Hvis man vil brande sig på sociale medier, skal man altså undgå at skrive smart med forkortelser, trykfejl, alternative stavemåder med videre. Og man skal slet ikke lave uprovokerede fejl. Det sender et kraftigt signal om sjuskeri og mangel på grundighed.

Hvis din studieopgave er sjusket, sender du også et dårligt signal til censor, der kan koste en karakter. Du skal brande din opgave gennem et godt sprog. Et godt sprog smitter kraftigt af på det indtryk, censor danner sig af opgaven - og af dig.

PS.

Et efterfølgende tjek af sprogfejl på LinkedIn hos de aller største brands afslørede, at Ford havde en fejlfrekvens på under 1 fejl pr. 100 ord, mens Facebook toppede listen med hele 3,6 fejl pr. 100 ord.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.