SRP korrekturlæsning

SRP-korrekturlaesning

SRP-korrekturlæsning

SRP-opgaven er vigtig, og derfor f√•r vi hos Opgavekorrektur mange henvendelser om korrektur af netop studieretningsprojektet. Elever p√• de danske ungdomsuddannelser vil gerne have rettet deres SRP, s√• fejl i sproget ikke tr√¶kker ned, og derfor er der mange, der s√łger p√• "srp korrektur", "korrekturl√¶sning af srp-opgave", "rette srp", "srp korrektur", "hj√¶lp til srp" og lignende s√łgefraser.

Hos Opgavekorrektur lever vi af at rette studieopgaver, og vi forst√•r godt, hvorfor man som elev √łnsker at aflevere et fejlfrit og flydende SRP-projekt. Men rent faktisk er stave- og formuleringsevne ikke et specifikt fagligt m√•l i studieretningsprojektet. Evnen til faglig formidling spiller ind i bed√łmmelsen, men sproglig korrekthed i sig selv er ikke et udslagsgivende element (SRP-opgaver skrevet i faget Dansk undtaget).

Hos Opgavekorrektur har vi valgt at fokusere på korrektur af opgaver, der er skrevet på de videregående uddannelser, og vi retter derfor ikke SRP-opgaver. Men vi vil gerne give dig et par gode tips og informationer om SRP. 

Hvordan skal du rette din SRP?

Du kan selv g√łre en helt masse for at rette din SRP igennem. Vi har samlet en r√¶kke tips til SRP-korrektur her, men lad os bare gentage dem i kort form.

  1. Afs√¶t god tid til at rette din SRP igennem ‚Äď korrektur skal ske langsomt og grundigt.
  2. Forst√łr ordene i SRP'en, inden du retter den, enten ved at √¶ndre skriftst√łrrelsen eller ved at zoome hele dokumentet op 200-300 %.
  3. L√¶s teksten h√łjt for dig selv, langsomt og med tydelig udtale ‚Äď du kan helt sikkert h√łre en del fejl.
  4. Brug stavekontrollen ‚Äď den markerer godt nok mange fejl, der ikke er fejl, men den fanger ogs√• mange tastefejl og reelle stavefejl.
  5. Vær opmærksom på de klassiske fejl: præsens -r, sammensætninger og tegnsætning.

Hvad skal man kunne i en SRP?

SRP-opgaven er det afsluttende trin i et uddannelsesforl√łb, hvor du l√łbende er blevet undervist i at skrive store skriftlige opgaver ‚Äď alts√• akademisk skrivning.

Bag enhver akademisk opgave ligger en¬†problemformulering. Den er styrende for opgaveskrivningen, ja for hele SRP-projektet, og derfor meget afg√łrende. En pr√¶cis og fokuseret opgaveformulering resulterer typisk i en tilsvarende opgave.

At skrive akademisk vil sige, at du behersker brugen af hj√¶lpetekster som indholdsfortegnelse og litteraturliste, og at du kan skrive i redeg√łrende, analyserende, fortolkende, vurderende og diskuterende fremstillingsformer. ¬†

Studieretningsprojektet har status som et A-fag, og til 'faget' h√łrer en l√¶replan, hvor fagets m√•l er defineret. Din SRP bliver bed√łmt p√• f√łlgende faglige m√•l:

  • Evnen til faglig fordybelse og tilegne sig nye faglige omr√•der
  • Evnen til at udv√¶lge, anvende og kombinere forskellige tilgange og metoder
  • Beherske faglige m√•l i de deltagende fag
  • Udv√¶lge, bearbejde og strukturere relevant materiale
  • Evnen til faglig formidling
  • Besvare en opgave fyldestg√łrende
  • Beherske akademiske fremstillingsformer.

Hvis man præsterer maksimalt inden for alle mål, får man karakteren 12. Men man kan også få 12 for sin SRP, selvom man inden for udvalgte mål har små mangler. 

Den gode SRP-opgave

Den gode SRP-opgave er en opgave, der lever op til de faglige m√•l for faget (se herover). Men der vil altid v√¶re et element af subjektivitet i bed√łmmelsen af en opgave, fordi man som underviser v√¶gter de faglige m√•l forskelligt. S√•dan er det, n√•r det er mennesker, der bed√łmmer opgaven. Det er dog vigtigt at understrege, at netop de faglige m√•l og det forhold, at der er to personer, der l√¶ser og bed√łmmer din SRP, sikrer, at karakteren i langt de fleste tilf√¶lde er et pr√¶cist udtryk for niveauet i opgaven.

På Odder Gymnasium har man samlet en række studieretningsprojekter med forskellige fagkombinationer, som man mener er vellykkede. Opgaverne giver dig et indtryk at, hvordan en færdig opgave ser ud, og hvad der skal til for at få en god karakter. Se dem her.

Det er også muligt at hente inspiration og ideer til srp-skrivningen forskellige steder på nettet, fx her.

Hvordan foreg√•r det, n√•r SRP'en bed√łmmes

Undervisningsministeriet bestemmer, hvem af dine vejledere der skal bed√łmme din opgave, og hvem der skal v√¶re censor p√• opgaven. Et SRP-projekt er typisk to-fagligt, og censor og vejleder repr√¶senterer hver sit fag. Det sikrer, at bed√łmmerne er fagligt kl√¶dt p√• til at vurdere niveauet i begge de deltagende fag.

Voteringen foreg√•r typisk over telefonen, da censor og vejleder som regel kommer fra to forskellige landsdele. Censor tager indledningsvis kontakt til vejleder, og man aftaler et tidspunkt for votering. Op til voteringen l√¶ser og bed√łmmer man hver is√¶r opgaven og skriver nogle stikord og bem√¶rkninger til den afsluttende telefonsamtale, hvor karakteren skal fasts√¶ttes.

Det er altid censor, der l√¶gger ud med en karakter, typisk ledsaget af en kort begrundelse. Det er dog v√¶sentligt at understrege, at 'l√¶gger ud med' skal forst√•s bogstaveligt. Da censor kun er ekspert i det ene fag, skal censors karakter forst√•s som et udspil. Censor kan jo ikke pr√¶cist bed√łmme niveauet i hele opgaven, al den stund han/hun typisk kun er ekspert p√• det ene fag.¬†

Når censor har spillet ud, kommer vejleder med sit bud på en karakter, eventuelt ledsaget af en kort begrundelse.

Hvis censor og vejleder er enige om karakteren, kan man afslutte samtalen relativt hurtigt. Hvis censor og vejleder derimod er uenige, tager man en dybere dr√łftelse af opgaven, hvor gode og mindre gode ting diskuteres.

Kan man herefter endnu ikke enes om den endelige karakter, vil man typisk m√łdes p√• midten ‚Äď hvis censor og vejleder vel at m√¶rke ligger to karakterer fra hinanden. Det skal dog pointeres, at det er yderst sj√¶ldent, at det er tilf√¶ldet. Det er typisk √©n karakter, der skiller parterne, og hvis det ogs√• er tilf√¶ldet efter en diskussion af SRP'en, vil det v√¶re censors karakter, der afg√łr sagen.

Censor er helt uvildig og har ingen interesse i, at eleven f√•r hverken en h√łjere eller en lavere karakter. Derfor vurderes censors karakter at v√¶re mest trov√¶rdig, og det er derfor censor, der i sidste ende afg√łr karakteren.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.