Hvordan skriver man en god SEO-tekst?

SEO-tekst

Hvordan skriver man en god SEO-tekst?

Det smarte svar er: Det gÞr man ikke. 

Bag idéen om den gode SEO-tekst ligger en tro pÄ, at man ved at gÞre brug af forskellige skriveteknikker kan optimere sin tekst mod sÞgemaskiner som Google, sÄ man opnÄr gode rankings pÄ organiske sÞgninger.

Men man skal slet ikke skrive til Google. Man skal skrive til lĂŠseren. Det er det, der giver pote i sĂžgeresultaterne.

Rationalet er fĂžlgende: Hvis lĂŠseren kan lide din tekst, vil han opholde sig lĂŠngere pĂ„ siden, og med tiden vil mange lĂŠse teksten – mĂ„ske endda linke til teksten. Fastholdelse af lĂŠseren, meget trafik og indgĂ„ende links er alt sammen tydelige signaler til Google om, at tekstens indhold er godt, originalt og unikt. Og Google prioriterer gode tekster i sine sĂžgeresultater.

Men stop – man kan da ikke skrive unikt om alt!

Nej, det kan man ikke, men rÄdet er altid det samme: Skriv unikt indhold, der slÄr benene vÊk under lÊseren.

Der er bare et problem. Det er utopi. Vis mig den tekst om korrekturlÊsning, der er interessant. Eller den tekst om barberblade, elkogere eller belÊgningssten for den sags skyld. Man kan i enkelte tilfÊlde stÞde pÄ en tekst, der er vinklet og formuleret pÄ en interessant mÄde, men det er undtagelsen, der bekrÊfter reglen om, at ...

... de fleste tekster er kedelige, fordi emnet er kedeligt. 

Man skal nok heller ikke undervurdere faren ved at forsĂžge at gĂžre noget meget kedeligt meget interessant. Det er ikke trovĂŠrdigt.

SĂ„ lad os tage udgangspunkt i det, der er realistisk. Det kan faktisk godt lade sig gĂžre at optimere sin tekst, sĂ„ den virker pĂ„ Google – uden at vĂŠre dĂždoriginal. Google er kun en robot. En robot er programmeret til at reagere pĂ„ forskellige input – fĂ„r den de rigtige input, reagerer den. Er man ikke selv i stand til at skrive teksten, mĂ„ man alliere sig med en tekstforfatter.

Hvad er en god SEO-tekst?

Det helt essentielle i en god SEO-tekst er, at det bliver tydeligt for Google, hvad siden handler om. Opskriften pÄ en god SEO-tekst fÞlger her:

  • Beslut dig for, hvilket sĂžgeord teksten skal ranke pĂ„. UdvĂŠlg maksimalt pĂ„ 1-2 sĂžgeord pr. tekst eller artikel.
  • Sidens URL skal indeholde sĂžgeordet, fx www.opgavekorrektur.dk/korrektur-af-specialer
  • Sidens titel skal indeholde sĂžgeordet.
  • SĂŠt din overskrift med H1-tag. Brug kun Ă©t H1-tag pr. tekst. SĂžgeordet skal indgĂ„ i H1.
  • Underoverskrifter sĂŠttes med H2-tag. Brug sĂžgeordet i hver anden underoverskrift.
  • De fĂžrste par ord i brĂždteksten skal rumme sĂžgeordet.
  • Flet dit sĂžgeord ind i teksten lĂžbende, og sĂžrg for at variere sĂžgeord med synonymer og varianter, sĂ„ du optimerer mod nabo-sĂžgeord, og sĂ„ du mere nuanceret fortĂŠller Google, hvad din side handler om. Hvis din side handler om korrekturlĂŠsning af specialer kan du her og der bruge alternative ord, fx rette speciale, korrigere fejlene i en afhandling, korrektur pĂ„ lange opgaver og sĂ„ videre.
  • VĂŠr ikke sĂ„ bange for hĂžj sĂžgeordstĂŠthed. SĂ„ lĂŠnge sproget er naturligt, er det ikke noget problem, at sĂžgeordet bruges hyppigt (dog doseret med mĂ„de naturligvis).
  • SĂžrg for en vis lĂŠngde. Det generelle SEO-rĂ„d er mindst 1000 ord. Mindre kan dog fint gĂžre det.
  • Brug billeder med filnavne og alt-tags, der matcher sĂžgeordet.
  • KorrekturlĂŠs teksten grundigt. Google opdager det, hvis sproget er prĂŠget af mange fejl, og det kan Google ikke lide – for Google elsker kvalitet.

Giver gode SEO-tekster gode placeringer?

Nej, ikke alene – og slet ikke, hvis man vil ranke inden for et omrĂ„de med stor konkurrence. Der er andre ting, man kan supplere med, fx teknisk SEO, der handler om teknisk at optimere sit website, sĂ„ det stĂ„r sig bedre over for Google. Teknisk SEO dĂŠkker over eksempelvis hastighedsoptimering, mark up, dĂžde links og intern linkstruktur. Ligeledes vil links, der peger pĂ„ den pĂ„gĂŠldende side fra andre websites, vĂŠre afgĂžrende for din ranking i Google. SĂŠrligt links fra stĂŠrke sider kan booste din placering i sĂžgeresultaterne.

Men hvis du optimerer din tekst, udfĂžrer teknisk SEO og arbejder med linkbuilding, er der gode chancer for, at du kan opnĂ„ gode placeringer i de organiske sĂžgeresultater – uanset om emnet er korrekturlĂŠsning, barberblade eller belĂŠgningssten.

3 tanker om “Hvordan skriver man en god SEO-tekst?

  1. Yavsak Svar

    Du skal have tak for at dele din viden med os andre, jeg ville helt klart gÞre brug af disse teknikker nÄr jeg skal skrive artikler pÄ min hjemmeside.

  2. Jesper Nissen Svar

    Hej med jer

    Godt blog indlĂŠg. Jeg har lavet tests pĂ„ det med lĂŠngden af blog-indlĂŠg, og jeg kan se, at fĂžr Google synes et indlĂŠg er relevant ny viden skal man pĂ„ konkurrenceprĂŠgede ord idag helt op over 2000 ord.. DesvĂŠrre 🙂

    VH Jesper Nissen

    • opgavekorrektur IndlĂŠgs forfatterSvar

      Hej Jesper
      Tak for din kommentar.
      LĂŠngde er helt sikkert et vigtigt parameter, enig.
      Vh Jan

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.